Siden den norske ungdomsserie ”Skam”, ramte Danmark, er begrebet skam blevet taget op igen i fornyet overvejelse. Noora, Vilde, Isak og de andre medvirkendes liv følges af mange tusinde inkarnerede fans uge for uge, og serien har ganske overraskende vakt interesse langt ud over målgruppen. Også for mig, som nok må siges at være langt forbi den alder, hvor ungdomsserier er et hit.

For hvad er det med begrebet skam? Hvorfor er det, at vi har så let ved at identificere os med en eller flere af seriens karakterer.

Vi kender alle til at skamme os i det skjulte.

Den åbenlyse årsag er, at vi alle kender til at skamme os over os selv i det skjulte. Vi lider med de unge i serien, når de forsøger at håndtere deres hemmelige sider, dem som de skammer sig over. Alt fra udseende, seksualitet, dårlige karakterer, at være udenfor eller lide af en spiseforstyrrelse. Kort sagt alt, hvad der indikerer ikke at føle sig god nok.

Og DET ikke at føle sig god nok, skammer vi os mere og mere over i en tid, hvor dine personlige præstationer og sociale værdi ustandseligt bliver ratet. Du kan altid blive lidt bedre og stramme dig lidt mere an. Træne mere, spise mindre, være en bedre kæreste eller en bedre mor.

I dag er det forbundet med skam at være for tyk, at ryge og være arbejdsløs eller på kontanthjælp. Det er også forbundet med skam ikke at have en kæreste (for det må jo være fordi, der er noget galt med mig) at blive ældre, men også at få botox.

Alle former for kontroltab og tegn på usikkerhed og tvivl giver bundkarakter i de sociale fællesskaber. Og selvom vi er blevet meget mere åbne omkring psykiske lidelser som depression og angst, er de for de fleste stadig forbundet med skam, at have brug for at gå i terapi, for at ” få styr på sit liv”. I sidste ende er det også forbundet med skam at skamme sig over ikke at føle, at man er god nok. Og det er især kvinder, som hele tiden skammer sig over et eller andet.

Men hvad er skam egentlig? Og hvordan adskiller skam sig fra skyld?

Groft sagt kan man sige, at skam hører til på indersiden og handler om, hvem du er.  Når der er forskel på dit indre ideal eller forestilling om dig selv, og dit ydre selv føler du skam. Når du føler at du er forkert, skammer du dig over ikke at være sådan, som du synes du burde være.  Og du kan være rigtig bange for at blive afsløret og afvist på det grundlag.

Skyld derimod handler om ydersiden og om det du gør. Skyld er at have gjort noget moralsk eller etisk forkert. At lave en fejl så at sige. ”Jeg gjorde noget forkert”. Fejl kan man sædvanligvis rette op igen og fejl kan undskyldes med henvisning til uheldige omstændigheder. Uden at tabe ansigt.

Baggrunden for skam er altså at føle sig forkert. Forkert i forhold til udseende, arbejdsplads, venner, parforhold og kæreste, familie og børn. Skammen er overalt.

Skam og selvværd

Dybest set handler skam om manglende selvværd.

Den gode nyhed er, at det ikke behøver at være sådan. Du kan bestemme dig for en gang for alle, at gøre op med det manglende selvværd. Det kræver, at du er indstillet på at arbejde med dig selv og tør se dine indre dæmoner i øjnene. Måske har du brug for professionel hjælp, men du kan altid starte i det små selv.

 Her får du 3 begyndertips:

Behandl dig selv, som du behandler din bedste veninde. Det betyder, at du har medfølelse og omsorg for dig selv, at du trøster dig selv, når noget ikke er gået som forventet. Det betyder også, at du ikke taler fordømmende og vredt til dig selv, men kærligt og forstående. Jo mere positivt du taler med dig selv, jo mindre vil dine negative tanker om dig selv fylde. Din hjerne, som måske har kørt i den samme ” jeg dur ikke” rille i mange år, får pludselig mulighed for at gå nye veje. Og jo mere du plejer denne nye hjernebane, jo bredere bliver den.Mange bække små gør en stor å.

Forestil dig at du taler med dit eget indre barn. Sæt dig ned og lad roen indfinde sig med et par dybe vejrtrækninger. Mærk dig selv, og gå i tilbage i tiden og find et billede af dig selv som barn. Måske ser du dig selv som 7 – årig, måske er du ældre eller yngre. Du bestemmer. Læg mærke til detaljerne i billedet. Hvordan er dit ansigtsudtryk, hvad tøj har du på? Forestil dig nu, at du lægger armene om barnet eller tager barnet i dig selv på skødet. Tal nu blidt og omsorgsfuldt til dig selv og sig til dit indre barn ” Du er lige som du skal være ”. Gentag denne sætning for dig, mens du smiler. Smilet er vigtigt, fordi det giver et kropsligt respons som forstærker sætningen. Måske føler du dig kunstig, men din hjerne kan ikke kende mærke hvornår det er den ægte vare. Så derfor – fake it until you make it.

Afsæt tid til HJERTEMEDITATION. Denne meditation anvender jeg til næsten alle mine klienter på et eller andet tidspunkt, fordi den er så superdejlig og meget effektfuld. Den handler dybest set om at have medfølelse med sig selv og give sig selv omsorg.

Du kan finde meditationen her.

HUSK

Selvindsigt og forståelse af eget svigtende selvværd flytter intet. Der skal handling til.

Det betyder daglig træning og selvom det kan være anstrengende,  garanterer jeg, at det er  umagen værd.